De betrouwbaarheid van cloud telefonie. Bekijk de tips.

Krijn
Stoffer Meer over Krijn

Cloud telefonie is net als gas, water en licht.

Ik kan er heel kort over zijn: een IT en telecom omgeving moet het gewoon doen. Je moet erop kunnen rekenen. Net zoals je dit bij gas, water en licht doet. Waar je prima een uur zonder een glaasje water kunt, komt er vaak al snel wat stoom uit de oren als de telecom en IT eruit klapt. Want laten we eerlijk zijn… we kunnen niet meer zonder. Als je wilt investeren in telecom en IT oplossingen is het item betrouwbaarheid dus belangrijk. Waar de cloud een enorme vlucht maakt is er soms toch wat terughoudendheid over die betrouwbaarheid. Ik haal die onzekerheid graag weg en laat je zien waar je op moet letten bij de keuze van een cloudoplossing.

Betrouwbaarheid cloud telefonie. Waar moet je op letten?

“Ik wil de centrale/server graag in m’n pand hebben staan”. Een beetje vergelijkbaar met iemand die niet aan Spotify wil en vasthoudt aan zijn oude Cd-collectie. Het voelt vaak veilig als het op locatie staat. Als je ziet dat het merendeel van de diensten/oplossingen in de wereld naar de cloud migreert, kan je er vanuit gaan dat dit over het algemeen goed is geregeld. En even ter vergelijking: de mast voor je mobiele telefonie staat ook niet in je pand. En die is toch erg betrouwbaar. Uiteraard moet je wel de juiste oplossing kiezen voor een hoge mate van betrouwbaarheid. Hoe zit dit precies en waar moet je op letten?

1) Continuïteit

Ik zei het net al, er is paniek als de IT/telecomomgeving eruit ligt. De kans op downtime moet dus minimaal zijn. Een cloudoplossing biedt hier bij uitstek een oplossing. Een goede hosted oplossing is redundant uitgevoerd. Redunwat? Dit betekent dat wanneer het datacenter getroffen wordt door een storing, deze overschakelt naar een datacenter op een andere locatie. Hierdoor blijft de oplossing in de lucht. Kijk hier goed naar bij de keuze voor een cloudoplossing. En als je kritisch leest, vind je hier gelijk nog een essentieel punt voor continuïteit. Een goede dataverbinding. Dit is je toegang tot alle clouddiensten en moet een hoge betrouwbaarheid hebben. Denk ook goed na over een back-up verbinding. Dit voor het geval bijvoorbeeld een wat enthousiaste kraanmachinist je glasvezel in tweeën harkt. Met een cloudoplossing zou je bij een storing gemakkelijk het vaste nummer op mobiel uit kunnen laten komen. Zo ben je alsnog bereikbaar.

2) Updates en veiligheid

Bij een professionele cloudoplossing zijn updates inbegrepen. Dit zorgt ervoor dat je qua functionaliteit altijd voorop loopt. Fijn toch?! Maar misschien nog wel belangrijker, dit zorgt er ook voor dat de omgeving zo veilig mogelijk is. Met de toenemende cybercrime is het enorm van belang dat jouw omgeving geen verouderde software bevat. Dit zeggende, stel je jezelf even de vraag: ‘Wat is beter beveiligd?’. Jouw serverkast of het datacenter van bijv. KPN? Bij het inrichten van een cloudoplossing kiezen wij altijd voor de dedicated dataverbinding waar we vervolgens een VPN verbinding opzetten. Zo is de data die over je verbinding gaat altijd goed beveiligd.

3) Een volwassen cloudoplossing

Het landschap van cloudoplossingen is een beetje als de Miss World verkiezing. Ze claimen allemaal de wereld te verbeteren, maar doen dat ieder op hun eigen manier. Mijn advies: zorg ervoor dat je een volwassen oplossing kiest. Een erkende speler die zijn sporen heeft verdiend en een enorm aantal gebruikers op het platform heeft draaien. Waarom dat laatste? Hoe meer gebruikers, des te groter de (wettelijke) verplichting om aan de laatste eisen te voldoen en de financiële capaciteit heeft om dit ook te kunnen.

Ik zie steeds meer kleine aanbieders in de markt die een eigen cloudoplossing bouwen. Een oplossing up to date houden ten aanzien van de snelle ontwikkelingen op het gebied van functionaliteit en veiligheidseisen vraagt een forse investering (in kennis en hard-/software). Wij geloven er niet in dat deze spelers mee kunnen ten opzichte van de grotere spelers in de markt. In lijn met onze klantbelofte ‘We doen het goed of we doen het niet’, kiezen wij daarom voor kwalitatief sterke partners zoals KPN, Vodafone en Cisco. Sterke jongens waar je van op aan kunt en die voorop lopen in de markt. Een groot voordeel hierbij is dat zij het hele spectrum in huis hebben (vast, mobiel, infra, collaboration en routing/switching). Hierdoor heb je ook één leverancier die end-to-end verantwoordelijk is. Kleine spelers hebben bijvoorbeeld vaak maar één discipline in huis, waardoor je te maken hebt met meerdere leveranciers. Gevolg: bij een storing/probleem beginnen er meerdere partijen naar elkaar te wijzen. Herkenbaar?

4) Aandacht na installatie cloud telefonie

Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk dat een oplossing voor cloud telefonie betrouwbaar kan zijn. Maar hoe betrouwbaar is je telecom/IT partner? Het investeren in een nieuwe oplossing voor cloud telefonie betekent ook dat je een relatie aangaat voor meerdere jaren. Je wilt dan ook zeker weten dat die persoon er altijd voor je is. We hebben vijf hele heldere klantbeloftes waar je ons altijd op mag afrekenen. Dagelijks worden die beloftes ingevuld door jouw vaste contactpersoon op Sales en Support. Dit klinkt allemaal erg mooi, maar uiteindelijk telt maar één ding: maken we dit ook waar? Bekijk onze klantfeiten om te zien wat onze klanten vinden van DB+.

Wil je meer weten over de betrouwbaarheid of de type oplossingen die wij verkopen? Ik spits het graag toe op jullie organisatie, zodat je een goed beeld hebt wat van belang is.

Krijn Stoffer

Vragen?

laat het Krijn weten

Interessant?

laat het anderen weten

Cloud telefonie in een whitepaper

80% van het bedrijfsleven stapt over op Cloud telefonie. Een oplossing die je zeker onder de loep wilt nemen. Met deze whitepaper helpen we je een handje in de oriëntatie en nemen we je mee in een aantal belangrijke aandachtspunten.

Whitepaper cloud telefonie aanvragen