Cloud telefonie: de 5 don’ts

Barry
't Hart Leer Barry kennen

Fouten maken. Oei… wat vinden we dat als mensen vaak verschrikkelijk. Wij kijken daarom wel uit. Als IT Manager is er alleen geen ontkomen aan. Eens in de zoveel tijd moet je gaan investeren in nieuwe systemen. Investeren in Cloud telefonie is zo’n voorbeeld. Best spannend. Ik lever veel projecten op en snap dit volkomen. Om ‘oude’ fouten te voorkomen, deel ik graag een aantal valkuilen met je.

1) Cloud telefonie die uit de lucht komt vallen

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar dan is het eindelijk zover: de nieuwe IT- en telecomoplossing gaat live. Het klinkt misschien gek, maar ik zie dat dit moment te vaak zomaar uit de lucht komt vallen. Medewerkers hebben er vaak niet of nauwelijks over gehoord. Ze zijn niet betrokken in het project. Een gemiste kans, want je kan in deze fase super makkelijk betrokkenheid kweken. Start in ieder geval met het samenstellen van een projectgroep. Zorg dat verschillende disciplines uit het team vertegenwoordigd zijn. Zo krijg je input uit de organisatie en zorg je voor draagvlak. Dit is de eerste stap naar een goede adoptie van je nieuwe oplossing.

2) Niemand wist dat het kon..

… tot dat er iemand kwam die dat niet wist. Denk daar maar eens over na 😉 Wat ik bedoel is dat er vaak vanuit de huidige situatie wordt gedacht terwijl je over een nieuwe oplossing praat. Dat zijn beperkende gedachtes. Zonde. Droom groot. Wat is jouw ideaalplaatje? Werk daar naar toe en probeer je droom zo lang mogelijk in tact te houden. Je zal namelijk merken dat er al snel geschoten wordt op het ideaalplaatje. Logisch. Kritisch zijn is goed, maar laat die droom niet los.

3) Iets met appels

Wil je naar een cloud oplossing? Start met een goede inventarisatie van je huidige IT en telecomomgeving. Wat moet er wel/niet terugkomen in de nieuwe oplossing? Dit is essentieel om uiteindelijk goed verschillende opties voor cloud naast elkaar te kunnen leggen. Op een manier dat je echt appels met appels vergelijkt. Hoe nauwkeuriger je omschrijft welke aantallen, diensten, services etc., des te beter het vergelijk. Ik help je hier natuurlijk mee. De kracht zit in dit stuk echt in goed teamen met elkaar. Open en transparant.

4) Een beperkte houdbaarheidsdatum

Een nieuwe IT of telecomoplossing kost tijd, energie en geld. Je wilt dus niet dat ie volgend jaar al over de datum is. Toekomstvast. Dat is wat een oplossing moet zijn. Waarom wringt hier dan toch soms de schoen? Er wordt soms niet gekeken naar waar de organisatie naar toe wil, de koers. Om tot een goed advies te komen moet je rekening houden met deze plannen. Ga je nog verhuizen? Komen er vestigingen bij? Veranderen er processen in de toekomst die de IT en telecomomgeving raken? Komt er regelgeving aan die impact heeft? Thuiswerk/flexplek ambities? Worden er op termijn zaken geautomatiseerd?

5) Al het onbekende is eng

Waar adoptie start heb je net kunnen lezen. Dat adoptie tijdens en vooral ook na installatie veel aandacht nodig heeft, wordt wel eens vergeten. Ik kan je het op een briefje geven. Jouw oplossing (ja zo ziet het team dat vaak) gaat niet renderen als je geen aandacht besteedt aan adoptie. Al het onbekende is eng, dus zorg ervoor dat het bekend is. Praat met elkaar. Werk aan bewustzijn. Zorg voor goede begeleiding vooraf en bij installatie. Train medewerkers. Dit zijn allemaal essentiele zaken. Ik zorg er samen met jou voor dat de oplossing ook echt gebruikt wordt. Sterker nog. Dat iedereen er blij van wordt.

Barry 't Hart

Vragen?

laat het Barry weten

Interessant?

laat het anderen weten

Cloud telefonie in een whitepaper

80% van het bedrijfsleven stapt over op Cloud telefonie. Een oplossing die je zeker onder de loep wilt nemen. Met deze whitepaper helpen we je een handje in de oriëntatie en nemen we je mee in een aantal belangrijke aandachtspunten.

Whitepaper cloud telefonie aanvragen