Kan Microsoft Teams mijn telefooncentrale vervangen?

Het afgelopen jaar zijn we massaal gaan thuiswerken en bellen met Microsoft Teams. Zo kon je toch gemakkelijk (video)bellen met collega’s en relaties. Een uitkomst voor veel organisaties, omdat je het vaste toestel nu eenmaal niet zomaar thuis aansluit. Toch is het niet zaligmakend. De bereikbaarheid op je vaste of mobiele nummer staat namelijk los van Teams. Het gevolg? Jij die tijdens een Teamscall wordt gebeld op je vaste nummer of mobiele nummer. Of vice versa. Hier lopen veel bedrijven tegenaan. Kan dat anders? Ja. We integreren je vaste telefonie binnen teams. Ik neem je mee in de mogelijkheden.

Dennis
Groeneveld Meer over Dennis

Is bellen met Teams iets voor jou?

Ja, vast bellen met Teams integreren is voor veel organisaties een goede oplossing. Het kan namelijk veel functies van je huidige telefooncentrale invullen. Maar eerlijk is eerlijk, er zit een kleine maar aan. Het is afhankelijk van je huidige situatie en wensen. Heb je een complexe inrichting van bijvoorbeeld je callflow of geavanceerde callcenter functionaliteiten nodig? Dan is bellen via Teams waarschijnlijk niet toereikend. Het werkt ook niet optimaal als je gebruik maakt van remote desktop (Citrix), omdat Teams niet werkt binnen deze omgeving. Is het per definitie een no go? Nee zeker niet, laten we samen kijken wat de wensen zijn en of we die kunnen vertalen naar deze oplossing. We bieden meerdere oplossingen met slimme add ons qua receptiesoftware en contactcenter oplossingen.

De ideale situatie

Als ik denk aan de ideale situatie om te bellen met Teams, gebruikt een organisatie Microsoft Teams al als standaard samenwerkingstool. Kies je er voor om ook vast te gaan bellen via Teams, dan koppelen we je vaste telefoonnummer aan Teams. Hierdoor ben je bereikbaar op je vaste nummer en kan je ook bellen met je vaste nummer. Allemaal vanuit je Teams app. Medewerkers zijn op deze manier zowel op kantoor, onderweg als op hun smartphone bereikbaar op hun vaste nummer in één app. Het is zelfs mogelijk om je mobiele nummer te integreren binnen Teams.

Functionaliteiten

Nu even concreet: wat zijn de functionaliteiten waar je op kunt rekenen als je vast belt met Microsoft Teams? Ik neem je erin mee.

Gebruikersfunctionaliteiten:

  • Bellen, doorverbinden en in de wacht zetten
  • Doorverbinden: blind of met ruggespraak
  • Eigen bereikbaarheid instellen (bepaal dus zelf wie voor jouw je gesprekken aanneemt bij afwezigheid of in bezet)
  • Direct doorkiesnummer
  • Device switching tijdens gesprek via Call Park
  • Verschillende ringtone`s voor interne en externe gesprekken

Groepsfunctionaliteiten:

  • Wachtrij (hierin worden bellers opgevangen, eventueel met wachtmuziek)
  • Auto attendant (keuzemenu)
  • Achtergrondmuziek voor wachtenden
  • Tijdschema`s (bereikbaarheid tijdens openingstijden, vakanties en/of feestdagen)
  • Voicemail

Wat de voor- en nadelen zijn van bellen met Teams

Nadelen:

  • Voor een complex ingerichte call flow of callcenter oplossing is bellen via Teams (nog) niet de ideale oplossing
  • Je huidige CRM systeem integreren? Dat kan, maar dit vergt wel maatwerk.

Voordelen:

  • Videobellen, chat, samenwerken en bellen in één tool
  • Huidige telefoonnummers kunnen worden meegenomen
  • Receptie bedienpost en contactcenter beschikbaar
  • Op kantoor, thuis of onderweg altijd uniform bereikbaar

Onze oplossingen: keuze uit twee smaken

Wij bieden twee mooie oplossingen om je vaste telefonie en Microsoft Teams met elkaar te koppelen: Vodafone Calling in 365 en KPN ÉÉN bellen met teams.

Vodafone Calling in 365

Bellen via Teams heet bij Vodafone ‘Calling in 365’ en wordt gekoppeld aan een nieuwe of bestaande Teams omgeving. Je koopt het aantal belkanalen wat je nodig hebt om te bellen via Teams. Willen er 10 collega’s gelijktijdig gebruik maken van Teams bellen, dan activeren wij 10 belkanalen. Wij porteren de bestaande nummers naar Vodafone en voilà: bellen via Teams is ready to go!

KPN ÉÉN: bellen met teams

Bij KPN integreren we bellen met teams in KPN ÉÉN. Als Strategisch Partner van KPN hebben we alles in huis om dit voor je te organiseren. Bij KPN zijn de belkanalen onderdeel van de oplossing zelf. Net als bij Vodafone koop je het aantal belkanalen wat je nodig hebt om te bellen via Teams. Dankzij een slimme koppeling haal je je vaste en mobiele nummer naar de Teams omgeving en werk je vanuit één app. Handig, eenvoudig en klaar voor de toekomst!

Wil je meer weten? Bellen mag altijd! Ik denk graag met je mee in de mogelijkheden.

Bellen met Teams goed gebruiken in je organisatie

Wist je dat je ook je vaste telefonie kunt integreren in Teams? Waarom je zou moeten Bellen in Teams, hoe je hier goed gebruik van kunt maken en welke handige add ons je kunt gebruiken voor nog beter samenwerken. We vertellen je er alles over in onze whitepaper.

Download de whitepaper