Klantcase | Levoplant: Innoveren in de tuinbouw èn op je werkplek

De tuinbouwsector staat bekend om innovatie. Een volledig geautomatiseerd teeltsysteem voor de Phalaenopsisteelt, telen in cups en het toepassen van onzichtbare codes op de pot. Levoplant was de eerste die deze innovaties in haar bedrijf doorvoerde. Maar hoe doe je dat? ICT gebruiken om te innoveren in de kas èn op je werkplek. Paul van Dijk legt uit hoe ze dit bij Levoplant doen.

Wie is Levoplant?

Levoplant is een familiebedrijf dat is gespecialiseerd in het telen van Phalaenopsis en Cordyline australis. Met diverse keurmerken op kwaliteit behoort zij tot de top van de potplantenkwekerijen in Nederland. In 1969 zijn Anneke en Leo van der Voort gestart met 7.000m2. Vandaag de dag is het bedrijf uitgegroeid tot een grote speler in de Phalaenopsismarkt met 14ha glasoppervlakte, verdeeld over vier locaties in het Westland.

Paul van Dijk werkt sinds 2005 bij Levoplant. In zijn rol als Systeem- & Applicatiebeheerder is hij verantwoordelijk voor alles wat aan een netwerkkabeltje of beeldscherm zit. “Mijn rol is in de afgelopen jaren steeds verder veranderd. Waar voorheen de nadruk lag op de robotisering in de kas ligt dat nu meer op applicatiebeheer vanwege alle data die beschikbaar is. Daarbij wordt er van mij verwacht dat ik de ontwikkelingen in de gaten houdt, aanklop met nieuwe ideeën en de wensen vanuit de organisatie verder uitwerk. Sinds vorig jaar is mijn team uitgebreid met een nieuwe collega. Zeer welkom, want we willen graag blijven innoveren. Als je niet uitkijkt ben je al gauw heel de dag brandjes aan het blussen en loop je van hot naar her. Met de komst van Emile hebben we weer de ruimte om nieuwe dingen op te pakken.”

Levoplant logo

“Als je niet uitkijkt ben je heel de dag brandjes aan het blussen.”

Innoveren

“Het innoveren zit ons als organisatie toch wel in het bloed. Zo waren we de eerste kweker met meerdere innovaties in de kas, blijven we met innovatieve producten komen en hebben we een geheel nieuw consumentenmerk voor de Phalaenopsis geïntroduceerd: ILikeOrchids. Ook op kantoor willen we blijven ontwikkelen, zodat collega’s prettig kunnen werken en goed bereikbaar zijn voor onze klanten.”

Uitdaging & uitwerking

“De samenwerking met DB+ loopt al weer meer dan 10 jaar terug. In deze jaren hebben we al heel wat projecten samen opgepakt van onze infrastructuur, telefonie, VPN, switches in de kas tot de inrichting van de werkplekken. Een aantal jaar geleden werd het tijd om onze telefooncentrale te vervangen. We zijn toen in gesprek geraakt met DB+. De boodschap? Het is tijd voor een nieuwe telefooncentrale, we moeten wat nieuws. Mij werd gevraagd om Directie en collega’s vanuit andere teams mee te nemen naar het eerste gesprek. Samen met mijn collega’s ging ik naar DB+ om te praten over telefooncentrales, servers, specificaties etc. Tenminste dat dacht ik… We spraken niet over de oplossing, maar zoomden in op waar we als organisatie naar toe wilden groeien. Een onverwachte insteek, maar zeker goed om hier eerst bij stil te staan.”

“Op basis van het eerste gesprek heeft DB+ wat ideeën uitgewerkt en hebben we samen het Experience Center van Cisco bezocht. Daar hebben we hele leuke dingen gezien, want de mogelijkheden gaan best ver. Geïnspireerd door wat we hebben gezien bij Cisco zijn we in de vervolgsessie weer met verschillende collega’s aangeschoven bij DB+. In deze sessie hebben we alle wensen van onze collega’s in kaart gebracht en besloten we om voor een nieuwe Call Manager te kiezen i.c.m. Cisco Jabber. Waarom Cisco? We werkten in de jaren daarvoor ook al met een Call Manager en dat is eigenlijk zo goed bevallen dat we ervoor hebben gekozen om dit door te zetten. Vorig jaar hebben we de infrastructuur aangepakt en zijn de switches gemigreerd, de access points in de kas vervangen voor de kasautomatisering en hebben we een nieuwe wifi-omgeving geïmplementeerd. Dit alles kon weer makkelijk gekoppeld worden aan de Call Manager die eerder is geïnstalleerd.”

“Sinds kort werken we met de Jabra headset en bellen we via onze laptops met Cisco Jabber. Hierdoor is een vast toestel eigenlijk niet meer nodig en komt een telefoontje van je vaste lijn ook binnen op je mobiele telefoon. Echt ideaal, want zo zijn onze collega’s bereikbaar, ook als ze even niet op hun werkplek zitten. De voordelen van de oplossing? Er is al een communicatieverbetering te zien, maar dit is nog minimaal. Dat heeft ook te maken met de tijd die wij erin steken, de adoptie van een nieuwe oplossing bij collega’s en het zorgen dat mensen bekend raken met de nieuwe mogelijkheden. We geven er nu zelf weer wat meer prio aan en het is nu een kwestie van oppakken met zijn allen.”

De uitrol van de projecten

“Over de aanpak van DB+ waren wij direct enthousiast. Het heeft ervoor gezorgd dat we zelf helder kregen waar we naartoe willen als organisatie en hoe IT en telecom hier een bijdrage aan kunnen leveren. En om ervoor te zorgen dat we de juiste keuze maken hebben we langere tijd demo-headsets van Jabra mogen gebruiken om dit goed te kunnen testen. Erg prettig, want daardoor waren er direct meerdere collega’s enthousiast. Natuurlijk hebben we nog de uitdaging om iedereen mee te krijgen in de nieuwe werkwijze. We willen collega’s voorzien van de juiste middelen om efficiënt te kunnen werken, maar willen ze een nieuwe werkwijze niet opleggen.”

“Over de aanpak van DB+ waren wij direct enthousiast. Het heeft ervoor gezorgd dat we zelf helder kregen waar we naartoe willen als organisatie en hoe IT en telecom hier een bijdrage aan kunnen leveren.”

Leuk iets nieuws, maarrr

“Als organisatie willen innoveren is leuk, maar het brengt ook zo zijn uitdagingen met zich mee. Omdat wij zo in de materie zitten wordt er vanuit IT vaak 3 stappen verder gedacht dan waar een collega zich op dat moment bevindt. We proberen iedereen nu stap voor stap mee te nemen bij de lancering van een nieuwe oplossing door middel van een sessie. Hierin nemen we ze mee in de gedachte achter de oplossing en vertellen we meer over de werkwijze. We brengen het ook nog onder de aandacht in onze interne nieuwsbrief. Toch blijft adoptie een belangrijke uitdaging en is het aan ons (IT) om dit verder op te pakken met de afdelingen en op een juiste manier te begeleiden.”

“Vanuit IT wordt vaak 3 stappen verder gedacht dan waar een collega zich op dat moment bevindt.”

Uitdagingen voor toekomst

“Onze uitdagingen voor de toekomst? Adoptie van de oplossingen bij onze collega’s is voor ons een belangrijk punt waar we graag wat stappen in willen zetten. We hebben enorm veel data tot onze beschikking, maar hoe gaan we die informatiebehoefte van de diverse teams duidelijk krijgen en zorgen we ervoor dat dit centraal is geregeld? Daarnaast gaan de ontwikkelingen in de branche, maar ook in de IT ontzettend snel en moeten we als bedrijf bekijken waar we mee aan de slag moeten. Denk bijvoorbeeld aan de opkomende partijen die inspelen op de vraag naar digitalisering van het aanbod en de verplichting vanuit de overheid om devices op een juiste manier te kunnen beheren. Om deze uitdagingen op een juiste manier te kunnen vertalen in onze eigen organisatie zoeken we de samenwerking op met collega kwekers, maar ook met partners als DB+. Die samenwerking is voor ons ontzettend waardevol en wil je goed gebruiken om verder te komen als organisatie.”

Meer info over Cisco?

Wil je meer weten over de oplossingen van Cisco? Laat het ons weten en wij nemen contact met je op!

Meer weten over Cisco oplossingen