Je organisatie klaarstomen voor cloud telefonie

Michael
Frazer Meer over Michael

Het is natuurlijk heel fijn dat cloud telefonie enorm groeit en veel bedrijven lyrisch zijn. Maar wat nu als jij daar niets aan hebt op dit moment. Puur omdat je nu nog niet kunt migreren naar een cloudomgeving. Ik zie dit regelmatig bij klanten. Ze zitten vaak nog in contract (mobiel of infrastructuur) of de telefooncentrale is bijvoorbeeld nog niet afgeschreven. Dit betekent natuurlijk niet dat je nu nog niets kunt ondernemen. Sterker nog. Je kan al best veel organiseren om straks de migratie naar cloud telefonie als een zonnetje te laten lopen. Hier wat tips van mij. Enne… geen dank. Graag gedaan 😉

1. Orde op zaken

Maak eerst een goed overzicht van de huidige omgeving. Ik maak vaak genoeg mee dat er toch nog dingen over het hoofd gezien worden die de overgang naar een nieuwe omgeving in de weg staan. Zorg dus dat je echt alles op het netvlies hebt staan. Denk hierbij aan zaken als toestellen (mobiel en vast), analoge apparatuur, pin, alarm en infrastructuur voor internet en telefonie. Vergeet ook niet de integraties met software die kritisch zijn voor jullie dagelijks functioneren.

2. Manage je contracten

Nu je alles op orde hebt kan je goed inzichtelijk maken welke contracten aan oplossingen en diensten verbonden zijn. Probeer zoveel mogelijk naar één einddatum te werken. Ben je genoodzaakt iets te verlengen? Kies voor de kortst mogelijke looptijd. Dit scheelt weer in kosten als je deze wilt/moet afkopen in de aanloop naar een nieuwe cloud telefonie omgeving.

3. In fases naar Cloud telefonie

Zit je met vaste telefonie en mobiel bij verschillende providers? Probeer dit onder te brengen bij één provider. Het liefst één die een sterk geïntegreerd cloudportfolio aanbiedt. Vanuit deze positie kan je straks gemakkelijker migreren naar het cloudportfolio. Providers als KPN, Vodafone en RoutIT bieden een mooie oplossing voor geïntegreerde Cloud telefonie aan.

4. Kijken, kijken, niet kopen

Als je niet weet wat er te verkrijgen is in de markt, is het wat lastig om op een rij zetten wat je in de toekomst zou willen. Verdiep je daarom op voorhand al in diverse oplossingen (bekijk ons portfolio). Stop niet bij het doorlezen van wat teksten. Vraag een live demo aan die toegespitst is op jullie organisatie. Met deze informatie kan je terug naar de tekentafel en de wensen op een rij zetten.

5. Kies een duidelijke koers

Je hebt nu een mooie wensenlijst. Check! Kijk vervolgens of deze aansluit bij de koers van de organisatie. Waar staat de organisatie over een paar jaar? Welke rol speelt mobiliteit? Hoe ziet de communicatie er uit? En welk IT beleid past hierbij? Een veel overgeslagen onderdeel in dit vraagstuk is de stem van degene die er elke dag mee werken: het team. Betrek ze op voorhand en maak inzichtelijk waar de huidige pijnpunten zitten. Dit is essentieel voor draagvlak en een goede adoptie.

6. Beginnen met een Ferrari en eindigen met een Fiat

Vaak komt er uit de oriëntatie een schets van een communicatieomgeving waar je ‘u’ tegen zegt. Het moet van alles en nog wat kunnen. Maar is daar ook budget voor? Het zal niet voor het eerst zijn dat onduidelijkheid in investeringsruimte ervoor zorgt dat je start met een Ferrari en eindigt met een Fiat. Praat in een vroegtijdig stadium al met verschillende stakeholders om hier op één lijn te komen. Benieuwd naar onze aanpak? Klik hier.

Advies of een demo voor Cloud telefonie?

Ik help je graag verder.

Het zal je niet verbazen, maar ik help je uiteraard graag bij bovenstaande vraagstukken. Hoe is helemaal aan jou. Vanuit onze ervaring ken ik natuurlijk veel praktijkcases en kan die inzichten met je delen. Ook kan je bij ons diverse demo’s ervaren in ons Experience Center. Klik op onderstaande contactaanvraag en wij nemen contact met je op.

Michael Frazer

Vragen?

laat het Michael weten

Interessant?

laat het anderen weten

Cloud telefonie in een whitepaper

80% van het bedrijfsleven stapt over op Cloud telefonie. Een oplossing die je zeker onder de loep wilt nemen. Met deze whitepaper helpen we je graag een handje in de oriëntatie en nemen we je mee in een aantal belangrijke aandachtspunten.

Whitepaper cloud telefonie aanvragen