FAQ

Met een nieuwe oplossing wil je vliegend van start. Toch zijn er altijd een paar vragen die op komen borrelen. We hebben de meest gestelde vragen voor je uitgewerkt. Staat het antwoord dat je zoekt er niet tussen? Neem dan contact met ons op via chat, mail of telefonisch. We helpen je graag!

Webex Teams

Om succesvol samen te werken anno nu, is een tool als Webex Teams bijna onmisbaar. Chat, online vergaderen, documenten online delen en bewerken, conference gesprekken voeren, schermen delen en overnemen etc. Het kan met Webex Teams. We hebben de meest gestelde vragen over Cisco Webex Teams voor je op een rij gezet.

Met hoeveel personen kan ik een vergadering starten in Webex Teams?

Met Webex Teams kun je vergaderen met 1 tot 1000 personen. Een ideale oplossing voor een videocall met je collega, projectteam of zelfs als presentatievorm richting een grotere groep. Meer info over Webex Teams kun je hier vinden.

Wat is het verschil tussen Jabber en Webex?

Cisco Jabber is een communicatie applicatie die gebruikt kan worden voor beschikbaarheid, bellen en chatten. Let op: Cisco Jabber is altijd gekoppeld aan een Cisco telefooncentrale.

Cisco Webex Teams en Cisco Webex Meetings zijn conference applicaties waarmee je met collega’s kan samenwerken in kleine projectgroepen en een conference call kan opzetten met een grotere groep mensen (tot 1000 personen). Via Webex kun je bestanden delen, presence inzien, chatten, een gesprek opnemen en een scherm delen om samen te werken aan een project. Optioneel: deze oplossing is te koppelen aan je Cisco telefooncentrale.

Is Webex Teams AVG proof?

Cisco Webex Teams ondersteunt de AVG door persoonlijke gegevens te beschermen en te respecteren. Naast de bestaande beveiligings- en nalevings- beleidsregels heeft Cisco de volgende verbeteringen in gegevens en privacy geïntroduceerd.

Gebruikers van opties waarschuwen bij het omzetten van deze naar jouw organisatie
Wanneer je een gebruiker van buiten je eigen organisatie converteert naar jouw organisatie, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gebracht en heeft hij/zij 14 dagen de tijd om ervoor te kiezen om de bestaande inhoud privé te houden of om aan jouw organisatie bij te wonen.

  • Wanneer de gebruiker ervoor kiest om de bestaande inhoud privé te houden, wijzigen ze het e-mailadres dat ze gebruiken met de app en wordt er een nieuw account gemaakt voor deze in jouw organisatie.
  • Wanneer de gebruiker deelneemt aan jouw organisatie, wordt jouw organisatie de eigenaar van alle teams, ruimten of inhoud die door de gebruiker is gemaakt in de app. Het Bewaar beleid van jouw organisatie is van toepassing op alle inhoud die zij maken. Als je de Active Directory synchronisatie gebruikt, moet je de gebruiker ook aan jouw Active Directory toevoegen.

Als de gebruiker na 14 dagen geen keuze heeft ingesteld, worden ze automatisch naar jouw organisatie verplaatst.

Door gebruiker gegenereerde inhoud verwijderen wanneer organisatie wordt verwijderd
Wanneer een organisatie wordt verwijderd, wordt ook alle door gebruikers gegenereerde inhoud verwijderd. Dit geldt ook voor teams, ruimten, bestanden en White boards die de gebruikers hebben gemaakt.

Verwijdering van door gebruiker gegenereerde gegevens aanvragen
Wil je door een gebruiker gegenereerde inhoud verwijderen? Dan kun je een verzoek doen door de gegevens naar privacy@cisco.com te sturen. De door de gebruiker gegenereerde inhoud en persoonlijke gegevens worden verwijderd.

Inactieve Cisco WebEx-gebruikers verwijderen
Voor Cisco Webex-sites: wanneer je de gebruiker in Cisco Webex-sitebeheer deactiveert, wordt deze als inactief gemarkeerd voor Cisco Webex Teams. Als er gedurende 30 dagen geen actie wordt ondernomen, wordt de gebruiker verwijderd.

Hoe installeer je Webex Teams?

Heel simpel. Voor het persoonlijk account kan je dit zelf doen: www.webex.com/downloads. Een kleine maar… wij hebben natuurlijk wel erg veel ervaring? Zonde om hier geen gebruik van te maken. We helpen je graag. Voor het bedrijfsaccount voor een periode van 90 dagen moeten wij dit sowieso voor je doen. Klik hier en we nemen contact met je op.

Hoe neem je in Webex Teams contact op met een persoon?

  1. Klik op het + icoontje om naar de volgende stap te gaan.
  2. Klik op ‘contact met iemand opnemen’.
  3. Voeg in de zoekbalk personen aan je ruimte toe. Zoek op naam of voeg hen toe met hun e-mailadres.
  4. Je ruimte met de persoon is aangemaakt.
  5. Wil je een berichtje sturen? Schrijf onderin de chatbalk je bericht en verzend deze hier. Je kunt bestanden, een schermafbeelding, emoticons en GIFjes toevoegen.
  6. Wil je een telefoongesprek starten? Rechts bovenin zie je een groene cirkel met de icoontjes van een telefoon en videocamera. Klik op het icoon Gesprekken en kies vervolgens via welk telefoonnummer je de persoon wilt bellen. Wil je alleen bellen? Klik dan op het telefoon icoontje.
  7. Wil je videobellen? Rechts bovenin zie je een groene cirkel met de icoontjes van een telefoon en videocamera. Klik op het icoon Gesprekken en kies vervolgens via welk telefoonnummer je de persoon wilt bereiken. Let op: Kies voor het videocamera icoontje, zodat je een gesprek opzet met beeld.

Hoe maak ik een ruimte met een groep aan?

  1. Klik op het + icoontje om naar de volgende stap te gaan.
  2. Klik op ‘een ruimte maken’.
  3. Geef de ruimte een naam. Kies een naam die voor het projectteam logisch is, bv de klantnaam i.c.m. de naam van het project.
  4. Voeg in de zoekbalk de personen aan je ruimte toe. Zoek op naam of voeg hen toe met hun e-mailadres. Dit kunnen collega’s zijn, maar ook externen.
  5. Heb je iedereen toegevoegd van het projectteam? Klik dan op maken, zodat de ruimte wordt aangemaakt.
  6. Wil je een berichtje sturen naar het projectteam? Schrijf onderin de chatbalk je bericht en verzend deze hier. Je kunt bestanden, schermopnames, emoticons en GIFjes toevoegen.
  7. Via de drie puntjes ‘…’ rechts bovenin kom je terecht in een menu. Hier kun je naast de chat die je ook onderaan kunt benaderen ook:
    • een whiteboard aanmaken. Super fijn om zaken uit te tekenen;
    • via planning een afspraak plannen met het projectteam;
    • personen toevoegen aan het projectteam;
    • gemakkelijk bij de bestanden die gedeeld zijn in de groep;
    • gemakkelijk naar de threads waar jij op gereageerd hebt in de groep;
    • snel inzien welke koppelingen er gedeeld zijn in de groep.

Hoe plan ik een vergadering met Webex Teams en Outlook?

Je kunt een vergadering inplannen via je eigen agenda. Let op: dit werkt alleen wanneer de Webex omgeving is gekoppeld aan Outlook. Vraag je IT-beheerder of dit het geval is.

  1. Ga naar je agenda en plan een afspraak in;
  2. Voeg de personen toe aan je uitnodiging;
  3. In het veld locatie voer je een van de volgende opties in:
    1. @webex. Hiermee maak je een Webex Teams vergadering in een persoonlijke ruimte aan.
    2. @webex: ruimte. Hiermee maak je een Webex Teams vergadering en automatisch een nieuwe ruimte in Webex Teams aan met behulp van het onderwerp van de vergadering als de naam van de ruimte.
  4. Stel eventuele andere vergaderingsopties in en klik op verzenden;
  5. De uitnodiging wordt verstuurd naar de deelnemers. In de uitnodiging komt de informatie te staan hoe deelnemers de vergadering kunnen bijwonen.

Wat is het verschil tussen een gratis account en een bedrijfsaccount?

Gratis individueel account
Bij een gratis account moet iedereen in de organisatie een individueel gratis account aanmaken via www.webex.com/downloads. Met dit account kun je zelf personen uitnodigen om op afstand mee samen te werken. Cisco heeft de mogelijkheden van het gratis account door COVID-19 uitgebreid met de volgende functies:

  • Onbeperkt gebruik (geen tijdsbeperkingen);
  • Biedt ondersteuning voor maximaal 100 deelnemers;
  • Biedt gratis inbellen (naast bestaande VoIP mogelijkheden).

Het nadeel van een gratis individueel account? Iedere gebruiker moet dit zelf aanmaken en er is geen centraal beheer mogelijk. Daarbij wordt je chathistorie niet opgeslagen, kun je niet met meer mensen tegelijkertijd bellen en kun je alleen bellen met andere Webex gebruikers.

De gratis Webex persoonlijke account voor webex.com is beschikbaar in de volgende landen: Australië, Oostenrijk, België, Brazilië, Bulgarije, Canada, Kroatië, Cyprus, Tsjechische Republiek, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Italië, India, Indonesië, Ierland, Israël, Luxemburg, Frans-Griekenland Macau, Maleisië, Malta, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Polen, Thai, Roemenië, Singapore, Slowakije, Slovenië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Zweden, Zwitserland (Verenigde Arabische Emiraten), Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten en Vietnam.

Bedrijfsaccount
Bij een bedrijfsaccount helpen we je om deze bedrijfsmatige omgeving voor je in te richten. Door COVID-19 kun je het bedrijfsaccount nu 90 dagen testen. Na die 90 dagen kunnen we het account omzetten naar een definitief account. Dit met behoud van je gehele geschiedenis. Met een bedrijfsaccount heb je:

  • Een eigen admin omgeving voor centraal beheer;
  • Maak je vanuit deze omgeving centraal alle gebruikers aan;
  • Beheer je deze gebruikers;
  • En beschik je over rapportage.

Hoeveel personen worden tijdens een Webex bijeenkomst tegelijk op het scherm weergegeven?

Tijdens een Webex bijeenkomst worden maximaal 25 mensen tegelijkertijd getoond op een laptop, omdat het beeld anders te klein wordt. Maak je gebruik van Webex Teams op je mobiel? Dan wordt alleen de persoon getoond die aan het woord is.

Mobiele telefonie

Kan ik overstappen naar een andere provider?

Of je kunt overstappen naar een andere provider is afhankelijk van de einddatum van je abonnement. Is deze einddatum nog niet bereikt? Dan is het niet mogelijk om over te stappen naar een andere provider. Is de einddatum wel bereikt en is het nummer daarmee contractsvrij? Dan kan je werkgever een nieuwe aansluiting met nummerbehoud aanvragen bij een gewenste provider.

Hoe stel ik mijn APN (Access Point Name) zelf in?

Om met je smartphone toegang te krijgen tot het mobiele netwerk van je provider heb je een APN (Acces Point Name) nodig. Bij de meeste providers en toestellen wordt de APN automatisch ingesteld wanneer je een simkaart in je toestel plaatst. Je zal dan ook direct zien dat je gebruik kunt maken van mobiele data (3G/4G/4G+). In sommige gevallen, bv. bij een grensovergang naar een ander EU land, kan het zijn dat je niet direct toegang hebt tot het mobiele netwerk van je provider. In dit geval moet je de APN zelf instellen. Je kunt dit zelf wijzigen en je toestel vervolgens herstarten om het te activeren.

  • APN Vodafone               live.vodafone.com
  • APN KPN (één)              portalmmm.nl (als internet niet werkt)
  • APN T-Mobile                smartsites.t-mobile

Hoe kom je bij de APN in je toestel?

  • Apple

Ga naar > instellingen – mobiel netwerk – opties mobiele data – mobiel data netwerk. Vul bij APN portalmmm.nl in. Laat gebruikersnaam en wachtwoord leeg. Herstart vervolgens je toestel om de instellingen te activeren.

  • Samsung (android)

Ga naar > instellingen – verbindingen – mobiele netwerken – namen toegangspunten – toevoegen >> vul hier in: portalmmm.nl en klik op aanpassingen opslaan. Herstart vervolgens je toestel om de instellingen te activeren.

Waar kan ik mijn wisselgesprekken aan-/uitzetten?

Apple
Ga naar instellingen > telefoon > wisselgesprekken en kies voor aan of uit.

Samsung
Ga naar telefoon > instellingen > meer instellingen > wisselgesprek en zet dit aan of uit via het schuifje.

Waar kan ik 4G bellen aan-/uitzetten?

Apple
Ga naar instellingen > mobiel netwerk > opties mobiel data en kies hierin bij schakel 4G in alleen data of VolTE uit. VoLTE is bellen over 4G.

Samsung
Ga naar instellingen> verbindingen > mobiele netwerken > bellen via 4G kun je hier aan- of uitzetten.

Waar kan ik bellen over wifi aan-/uitzetten?

Apple
Ga naar instellingen > telefoon> bellen via wifi. Je kunt hier het wifi bellen aan- of uitzetten of wisselgesprek aan/uit te zetten (*43#/#43#).

Samsung
Ga naar telefoon > instellingen > bellen via WI-Fi. Door middel van het schuifje kun je wifi bellen aan-of uitzetten.

ISDN

De huidige vaste telefonie centrales voor PSTN zijn verouderd en KPN investeert de komende jaren in het moderniseren van het telecomnetwerk. De stekker gaat daarom na 28 jaar uit ISDN. ISDN wordt volledig vervangen door internetbellen, ook wel bekend als VoIP, hosted telefonie of cloud telefonie. Geef het beestje een naampje. De overstap hoeft niet complex te zijn en de ISDN alternatieven bieden je gelukkig ook wat mooie voordelen.

Ik heb ISDN 15/20/30, blijft dit gewoon bestaan?

Nee. Ook deze ISDN lijnen verdwijnen. KPN geeft aan dat ze deze per 1 oktober 2021 niet meer aanbieden.

Moet ik al mijn apparatuur vervangen?

Afhankelijk van het ISDN alternatief dat je kiest, kan het betekenen dat je de apparatuur moet vervangen. Of dat je een kastje erbij moet plaatsen om de signalen goed te kunnen opvangen in je ISDN telefooncentrale. Hulp nodig? Laat het weten.

Welk ISDN alternatief past bij mijn organisatie?

Deze vraag is lastig. Want iedere situatie is anders. Wat wel helpt, is om vast deze punten voor jezelf helder te hebben:

  • Welke ISDN-lijnen heb je?
  • Waar liggen de lijnen?
  • Waarvoor gebruik je de lijnen?
  • Zijn er nog andere aansluitingen?
  • Welke communicatie behoeften heb je?

Als je deze vragen hebt beantwoord, kun je zelf misschien al inschatten welk alternatief het beste past. Mocht je er niet uitkomen? Laat het ons weten, dan helpen we je graag.

Overstappen van ISDN naar VoIP / cloud telefonie?

Een goed ISDN alternatief is VoIP, hosted telefonie of cloud telefonie. Geef het beestje een naampje. Met dit alternatief ben je het meest toekomstproof want je belt dan via internet. Hoe het werkt? De ISDN lijn en fysieke telefooncentrale verdwijnen en maken plaats voor een internetverbinding. Hiermee maak je een connectie met de telefooncentrale in een datacenter bij bijvoorbeeld KPN of Vodafone. Het mooie aan cloud telefonie bij deze twee providers is dat je ook je mobiele telefonie kunt koppelen in dezelfde omgeving. Hierdoor kun je je mobiele toestel ook gebruiken als vaste telefoon.

Huidige ISDN telefooncentrale behouden?

Je hebt nog een piepjonge ISDN telefooncentrale staan die je nog niet de deur uit wilt doen. Dat snap ik! In dat geval sluiten we een kastje aan op je telefooncentrale. Dit kastje zet de signalen om in signalen die wel worden ondersteund. Zo kun je voorlopig nog even gewoon gebruik blijven maken van je oude vertrouwde telefooncentrale. Lees meer over SIP Trunk.

Van ISDN naar vast mobiel integratie?

We kunnen er voor zorgen dat je vaste telefoonnummer op je mobiel binnenkomt. Hierdoor blijf je gewoon bereikbaar op je oude vertrouwde telefoonnummer. Jouw voordeel: geen telefooncentrale, geen vast toestel en geen internetlijn meer.

Reparaties

Hoe regel ik de reparatie van mijn toestel bij DB+?

Je wilt dat je toestel goed werkt en het is dan ook erg vervelend als je toestel kuren vertoond. Om je snel weer op weg te helpen kunnen onze collega’s in het Servicepunt je helpen. Kleine punten hebben ze snel voor je opgelost. Is een toestel echt kapot? Dan moet deze ter reparatie worden opgestuurd. Geen nood, je krijgt bij ons voor de tussenperiode een leentoestel, zodat jij gewoon bereikbaar blijft. Om de snelheid erin te houden kun je het reparatieformulier alvast voor ons invullen.

Hoe lang duurt een reparatie?

De gemiddelde doorlooptijd van een reparatie is 2 weken. Wil je de actuele status weten van de reparatie? Vraag deze na bij je vaste contactpersoon.

Storing

Is er een storing?

Wanneer er een storing is, is dit erg vervelend. Om je goed te kunnen helpen informeren wij je graag over de mogelijke oorzaken, oplostijden etc. via dbplus.nl/storing. Ervaar je problemen die niets te maken hebben met de door ons genoemde storingen en/of werkzaamheden? Laat het ons weten. Dan zoeken wij het verder voor je uit.