Cloud telefonie

De telefooncentrale aan de muur verdwijnt en Cloud telefonie is aan zet. Of hosted telefonie, VoIP. Geef het beestje een naampje. We bieden je in ieder geval de best mogelijke oplossing. Want ja, wij doen het goed of we doen het niet.

Cloud telefonie in een whitepaper

Wat is cloud telefonie?

Cloud telefonie is bellen via internet. De telefooncentrale staat in de cloud bij de provider in plaats van fysiek bij jou op locatie. 80% van het bedrijfsleven is inmiddels overgestapt naar deze vorm van zakelijke telefonie. Hier zijn een aantal redenen voor:

6 Redenen om over te stappen naar cloud telefonie

    1. Het is de toekomst

      De telefooncentrale aan de muur verdwijnt. Echt waar, zelfs ISDN stopt.

    2. Betalen per gebruiker per maand

      Bij ISDN-lijnen was er vaak sprake van overcapaciteit wat betreft het aantal lijnen. Door telefonie in de Cloud worden de kosten per gebruiker en per maand in rekening gebracht. Op deze manier worden de kosten voorspelbaar.

    3. Buigt mee met de organisatie

      Je kunt de capaciteit op- en afschalen en het belverkeer kan worden afgekocht. Afhankelijk van het belvolume kan dit een kostenbesparing opleveren. De combinatie van punt 2 en 3 zorgen er dan ook voor dat je nooit teveel betaalt voor iets dat je niet gebruikt.

    4. Veilig en up-to-date

      Bij de aanschaf van een telefooncentrale is het bedrijf verantwoordelijk voor het onderhoud en de veiligheid. Per uitbreiding of upgrade worden daarnaast kosten in rekening gebracht. De boel veilig houden is tevens een hele klus gezien de toenemende cybercrime. Ook dit brengt kosten met zich mee. Bij deze oplossing draagt de leverancier zorg voor de updates en veiligheid van de omgeving. Dit is in de maandelijkse prijs inbegrepen.

    5. Het biedt continuïteit

      Zodra een telefooncentrale op locatie uitvalt is de afnemer niet meer bereikbaar. Een telefooncentrale in de cloud draait redundant in 2 of soms 3 datacenters. Gaat de ene plat, neemt de ander het over.

    6. Vaste toestellen de deur uit

      Met een enorm goed 4G netwerk (straks zelfs 5G) wordt het vaste toestel steeds vaker overbodig. Door vast mobiel integratie toe te passen ben je bereikbaar op een smartphone op zowel het vaste- als mobiele nummer. Door applicaties beschikt de smartphone over dezelfde functionaliteiten van het vaste toestel. Doorverbinden of een conference call opzetten? Geen probleem.

De voordelen van cloud telefonie op een rij

  • Eenvoud siert. Daarom heb je één aanspreekpunt en één factuur
  • Geen hoge eenmalige investering in een telefooncentrale, maar één vast bedrag per maand
  • Inzicht en beheersbaarheid voor de gehele omgeving met behulp van een online portal
  • Altijd verzekerd van de nieuwste functionaliteiten door kosteloze updates

Smaakmaker in Cloud telefonie

We kiezen voor sterke smaakmakers. Vodafone, KPN en RoutIT. Bepalende spelers in het landschap van Cloud Telefonie. Met deze partners zorgen we voor een oplossing van het ambachtelijke soort.

Één chefkok

Met deze smaakmakers kies je voor een oplossing waarbij zij volledig eindverantwoordelijk zijn voor zowel telefonie, de infrastructuur en de mobiele telefonie. Allemaal uit dezelfde beheerde, tsja, wolk, zeg maar. En met volledige eindverantwoordelijkheid bedoelen wij dat alle onderdelen door dezelfde leverancier worden geleverd en beheerd. Niet vier koks die over één hoofdgerecht bakkeleien. Wel zo fijn.

Snel naar:

Investeren in cloud telefonie

Ook al is een groot voordeel van deze oplossing dat je kosten bespaart, toch brengt het nog wel enige investeringen met zich mee. Voorbeelden zijn de kosten voor de aanschaf van VoIP toestellen, installatie en programmeren van de cloud omgeving. Denk hierbij aan callflows of een koppeling met het CRM-systeem. Het grote voordeel is kort samengevat: Er is geen grote eenmalige investering meer benodigd voor ‘de grote kast aan de muur’.

Veelgestelde vragen over cloud telefonie

Wat is cloud telefonie?

Cloud telefonie is bellen over internet. De telefooncentrale staat in de cloud in plaats van fysiek op locatie. Je hebt waarschijnlijk ook wel gehoord van VoIP telefonie of Hosted Voice. Er wordt behoorlijk wat verwarring geschept met deze termen, maar eigenlijk wordt gewoon dezelfde techniek bedoeld. Ze hebben namelijk één ding gemeen: bellen via internet.

Hoe werkt cloud telefonie?

Voor jou als beheerder werkt cloud telefonie eenvoudig:

  • Per medewerker bepaal je het juiste profiel. In de basis heb je de keuze tussen een vast profiel, mobiel profiel of gecombineerd profiel. Zo kan je iedere medewerker voorzien van een profiel dat goed past.
  • Omdat je per medewerker bepaalt wat hij of zij nodig heeft, betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk verbruikt.
  • Per profiel betaal je een vast bedrag per maand. Dat maakt het ook nog eens heel duidelijk en voorspelbaar.
  • Is er een nieuwe versie met verbeterde features? Geregeld. De software updates en het onderhoud van het Cloud platform zitten verwerkt in de prijs per maand.
  • Krimpt of groeit je organisatie? Met de cloud telefonie oplossingen zoals KPN EEN MKB of Vodafone OneNet schaal je gemakkelijk op- of af qua profielen.

Wat is het verschil tussen cloud telefonie en voip telefonie?

Al lijken de zakelijke telefonie oplossingen als twee druppels water op elkaar, toch zit er een klein verschil tussen cloud telefonie en voip telefonie:

VoIP telefonie

De afkorting van Voice over IP, ook wel: bellen over het internet. In plaats van de traditionele telefoonverbinding, wordt een gesprek over een dataverbinding tot stand gebracht. Je maakt nog wel gebruik van de telefooncentrale op locatie.

Cloud- of Hosted telefonie

Je hebt geen fysieke telefooncentrale meer op locatie, maar in het datacenter van de leverancier. Je krijgt toegang tot de cloud telefooncentrale via je internetlijn.

Is cloud telefonie wel betrouwbaar?

Jazeker! Juist! Zodra een telefooncentrale op locatie uitvalt is de afnemer niet meer bereikbaar. Een telefooncentrale in de cloud draait redundant in 2 of soms 3 datacenters. Gaat de ene plat, neemt de ander het over. Hierdoor blijft de oplossing in de lucht. Kijk hier goed naar bij de keuze voor een cloudoplossing. Nog een essentieel punt voor continuïteit is een goede dataverbinding. Dit is je toegang tot alle clouddiensten en moet een hoge betrouwbaarheid hebben. Kijk hier voor nog meer tips waar je op moet letten als het gaat om betrouwbaarheid en cloud telefonie. 

Kan ik besparen als ik overstap naar de cloud?

Het antwoord hierop is niet voor iedereen gelijk. Van invloed hierop is bijvoorbeeld hoe je huidige omgeving eruit ziet (heb je nog ISDN en een traditionele telefooncentrale aan de muur? Of bel al al over VoIP?). Het grote voordeel is dat je geen grote eenmalige investering hebt voor ‘de kast aan de muur’. Wel heb je kosten voor de aanschaf van VoIP toestellen, installatie en programmeren van de cloudomgeving. Ben je eenmaal overgestapt, betaal je voor wat je gebruikt. Dat betekent een vast bedrag per medewerker per maand. Daarbij kun je gemakkelijk op- en afschalen wanneer je organisatie groeit of krimpt. Wil je meer weten over investeren in een cloudomgeving, kosten en besparingen? Check het blog van Stefan over ‘Gegarandeerd besparen met VoIP telefonie. Dat zit net iets anders.’

Wat kan ik nu al doen om straks gecontroleerd over te stappen op cloud telefonie?

Om te beginnen is het belangrijk te weten hoe de huidige communicatie omgeving eruit ziet. Dus maak een compleet overzicht van alles, maar dan ook écht alles wat hierbij hoort. Denk hierbij aan zaken als toestellen (mobiel en vast), analoge apparatuur, pin, alarm en infrastructuur voor internet en telefonie. Vergeet ook niet de integraties met software die kritisch zijn voor jullie dagelijks functioneren.

Vervolgens is het belangrijk inzicht te krijgen in de contracten die hier aan hangen. Dus welke contracten heb je allemaal en wat zijn de einddata?

Dit zijn de belangrijkste eerste stappen om met een migratieproject van start te gaan. Ben je zover? Check hier het blog van Michael voor de vervolgstappen en tips.

Meer info over cloud?

Wil je meer weten over onze Cloud oplossingen? Laat het ons weten en wij nemen contact met je op!

Meer weten over cloud

+65

medewerkers

+2000

klanten

+37

NPS

85%

Customer Effort Score